Sparer bøtter med tid med tavler og stående møter

Under Storebrand Forsikrings «Fix it»-møter er det effektivitet som står i sentrum. Alle må stå og møtet kan maks vare i 25 minutter. Løsningen har halvert tiden selskapet bruker på møter.

I 2006 innførte Storebrand Forsikring en regel om at ingen problemer skulle stå uløst i mer enn 24 timer.

- Det gikk fint en stund, men så gikk selskapet tilbake til gamle vaner. Da kom ideen om å effektivisere på en morsommere og mer kreativ måte å løse utfordringer på, sier administrerende direktør Gunnar Rogstad.

I et rom i selskapets lokaler på Lysaker, står det «Fix it» på døren. Dette er også navnet på prosessen som brukes til å løse utfordringer. Fix it-rommet minner om et moderne klasserom, med flere store tavler på veggene. I midten står et rundt bord med skrivesaker, og langs veggen står noen stoler som kun er lov å bruke i «nødstilfeller».Reglen er nemlig at ingen skal sitte under møtene, som ikke skal vare i mer enn 25 minutter.

- I rommet holdes det først drodlemøter, hvor vi diskuterer hva som kan forbedres. Ideene skrives opp på et stort ark, før vi noterer den på gule lapper og henger dem opp på en tavle, forklarer Rogstad.

Konkret og kortfattet

Tavlen han snakker om har de valgt å kalle «innboksen», som er den første av fire poster i prosessen.

Videre må forslaget plasseres i riktig post på del to, som er en post ved navn «Til vurdering». Den gule lappen plasseres her en av kategoriene «gjøre mer av», «gjøre mindre av», «begynne med» eller «slutte med».

 

Les hele saken på e24.no her