Inger Gamme
20. mai 2011
Redaksjonene i Schibsted har mye å lære av sine kolleger i salgsavdelingene, mener konsernets egen organisasjonsdirektør.
- Jeg mener at vi kan forbedre våre prestasjoner, enten i form av høyere kvalitet eller høyere produktivitet, med mellom 20 og 40 prosent, sier Einar Hålien.
Schibsteds organisasjonsdirektør har siden høsten 2008 jobbet med programmet Kontinuerlig forbedring (les mer i faktaboksen). Han mener organisasjonen i Norges største medieselskap fortsatt har store muligheter til å jobbe smartere.
- De fleste av oss tror vi bruker det meste av tiden vår på produktivitet. Vi kommer på jobb, jobber og sliter som bare det, sier Hålien og legger til:
- Men når vi går inn i en redaksjon og analyserer alle arbeidsprosessene, så ser vi ganske typisk at et sted mellom 30 og 60 prosent av arbeidsdagen ikke er produktiv tid. Det er ikke tid som skaper verdi for leserne.
- Men hva er det tiden brukes på?
- Mye av det er venting. For journalistenes del kan det være venting i forbindelse med uproduktive møter, venting på at sjefen skal ta en avgjørelse eller venting på bilder eller grafikk, sier Hålien.
Klikk for å melde deg på nyhetsbrevet.